The Sriwijaya University Library

  • Home
  • Information
  • News
  • Help
  • Librarian
  • Login
  • Member Area
  • Select Language :
    Arabic Bengali Brazilian Portuguese English Espanol German Indonesian Japanese Malay Persian Russian Thai Turkish Urdu

Search by :

ALL Author Subject ISBN/ISSN Advanced Search

Last search:

{{tmpObj[k].text}}
Image of Penerapan nilai oleh guru dalam pengajaran matematik di Sekolah Menengah Pertama Palembang

Text

Penerapan nilai oleh guru dalam pengajaran matematik di Sekolah Menengah Pertama Palembang

Nyimas Aisyah - Personal Name;

Penilaian

0,0

dari 5
Penilaian anda saat ini :  

Kajian kualitatif ini bertujuan menganalisis penerapan nilai oleh guru dalam pengajaran matematik di sekolah menengah pertama (SMP) bandar palembang.Kaedah persampelan bertujuan digunakan dalam kajian ini yang melibatkan seramai tiga orang guru SMP di bandar palembang.Proses pemerhatian pengajaran dilakukan sebanyak tiga kali terhadap setiap peserta.Pengumpulan data dibuat secara individu meneui temu bual pra pengajaran,pemerhatian pengajaran bilik darjah,temu bual pasca pengajaran,temu bual akhir kerja lapangan,nota lapangan dan dokumen pengajaran.Data dianalisis dengan menggunakan kaedah analisi isi kandunagan.Dapatan kajian menunjukkan bahwa ketiga-tiga peserta kajiandikesan membuat rancangan penerapan nilai dalam ketiga-tiga pengajaran di bilik darjah,walaupun perancangan ini cenderung di buat secara tersirat.Nilai-nilai yang dirancang dan diterapkan oleh peserta sama ada secara sedar atau tidak sedar.Dua nilai yang dirancang dan diterapkan secara sedar oleh kesemua peserta ialah nilai kebolehcapaian dan penilaian yang merupakan nilai pendidikan matematik.Kebanyakan penerapan nilai pendidikan umum yang di sedari oleh peserta ialah nial yang tidak dirancang sebelumnya seperti nilai bersahabat,bertanggung jawab,menghargai prestasi dan teliti,Empat nilai matematik iaitu nilai objektisme,keterbukaan,kawalan dan kemajuan terterap dalam pengajaran oleh peserta,walaupun tidak berlaku dalam kesemua pengajaran.Hamya dua nila yaitu nilai toleransi dan relevan yang dirancang namun tidak terterap oleh peserta dalam pengajaran.Terdapat lapan halangan dalam pelaksanaan penerapan nilai dalam pengajran matematik,yang berpunca dari pada guru,pelajar dan kurikulum.Implikasinya,kajian ini boleh dimanfaatkan oleh guru sebagai maklumat untuk menentukan nilai yang perlu diberi penekanan untuk dirancang dalam pengajaran matematik agar pengajaran matematik bermakna.


Availability
Inventory Code Barcode Call Number Location Status
T000030SAvailable
Detail Information
Series Title
-
Call Number
371.307 598 16 Nyi p
Publisher
Malaysia : Unisiti Pendidikan Sultan Idris., 2016
Collation
xvi, 284 hlm. : ilus. ; 30 Cm
Language
Indonesia
ISBN/ISSN
-
Classification
371.307 598 16
Content Type
-
Media Type
-
Carrier Type
-
Edition
-
Subject(s)
kegiatan belajar mengajar
Specific Detail Info
-
Statement of Responsibility
Nyimas Aisyah
Other version/related

No other version available

File Attachment
Comments

You must be logged in to post a comment

The Sriwijaya University Library
  • Information
  • Services
  • Librarian
  • Member Area

About Us

As a complete Library Management System, SLiMS (Senayan Library Management System) has many features that will help libraries and librarians to do their job easily and quickly. Follow this link to show some features provided by SLiMS.

Search

start it by typing one or more keywords for title, author or subject

Keep SLiMS Alive Want to Contribute?

© 2025 — Senayan Developer Community

Powered by SLiMS
Select the topic you are interested in
  • Computer Science, Information & General Works
  • Philosophy & Psychology
  • Religion
  • Social Sciences
  • Language
  • Pure Science
  • Applied Sciences
  • Art & Recreation
  • Literature
  • History & Geography
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Advanced Search