The Sriwijaya University Library

  • Home
  • Information
  • News
  • Help
  • Librarian
  • Login
  • Member Area
  • Select Language :
    Arabic Bengali Brazilian Portuguese English Espanol German Indonesian Japanese Malay Persian Russian Thai Turkish Urdu

Search by :

ALL Author Subject ISBN/ISSN Advanced Search

Last search:

{{tmpObj[k].text}}
Image of Penilaian kualiti ujian sumatif buatan guru Sekolah Menengah Atas di Palembang Indonesia

Text

Penilaian kualiti ujian sumatif buatan guru Sekolah Menengah Atas di Palembang Indonesia

Evy Ratna Kartika Waty - Personal Name;

Penilaian

0,0

dari 5
Penilaian anda saat ini :  

Kajian ini bertujuan menilai ujian sumatif Ujian Akhir Sekolah (UAS) berbentuk aneka pilihan yang dibangunkan oleh guru sekolah menengah atas di Palembang berdasarkan kesahan, kebolehpercayaan, aras kesukaran, indeks diskriminasi, dan keberkesanan pengganggu. Kajian ini juga bertujuan menentukan sejauh mana hubungan antara kualiti ujian sumatif UAS dengan latarbelakang guru dalam membuat pentaksiran serta mengenal pasti apakah kekangan yang dihadapi guru dalam menyediakan dan mentabir UAS. Subjek kajian meliputi 60 orang guru yang mengajar mata pelajaran UAS yang dikaji, iaitu Pendidikan Agama, Pendidikan Kewarganegaraan, dan Pendidikan Sejarah. Kajian berbentuk ex-post facto ini melibatkan analisis kertas jawaban pelajar dari pada ujian sumatif UAS dan pentadbiran soal selidik guru. Respons setiap pelajar bagi setiap item dimasukkan dalam spreadsheet dan dianalisis menggunakan perisian anates.Sejumlah 2400 kertas jawaban pelajar daripada 2400 pelajar telah dianalisis. Soal selidik guru digubal untuk mendapatkan maklumat berkaitan amalan pentaksiran guru, Pendidikan tertinggi guru, pengalaman mengajar, kekerapan membuat ujian serta kurikulum dan pentaksiran yang pernah diterima guru tiga tahun terakhir. Hubungkait faktor-faktor ini dengan kualiti ujian sumatif dianalisis dengan regresi berganda. Hasil penilaian menunjukkan bahwa 58 peratus guru dapat membina ujian sumatif dengan kesahan pada tahap yang sederhana dan baik dengan pertatusan item valid yang boleh diterima, manakala 42 peratus lagi masih berada pada tahap rendah. Latar belakang guru didapati menyumbang secara signifikan kepada kualiti ujian yang dihasilkan. Kajian ini memberi maklumat yang berguna bagi pembentukan suatu badan yang akan mengawal setia kualiti ujian semua di peringkat, sama ada peringkat sekolah, wilayah atau di peringkat nasional.
Kata Kunci : Kualiti, ujian sumatif, dibangunkan guru.


Availability
Inventory Code Barcode Call Number Location Status
D00010371.360 7 Evy pCentral LibraryAvailable
D00016371.262 07 Evy pCentral LibraryAvailable
Detail Information
Series Title
-
Call Number
371.262 07 Evy p
Publisher
Malaysia : Universiti Pendidikan Sultan Idris., 2017
Collation
xiv, 359 hlm. : ilus. ; 30 Cm
Language
Indonesia
ISBN/ISSN
-
Classification
371.262 07
Content Type
-
Media Type
-
Carrier Type
-
Edition
-
Subject(s)
Teknik Pembelajaran-Ujian Sumatif
Specific Detail Info
-
Statement of Responsibility
Evy Ratna Kartika Waty
Other version/related

No other version available

File Attachment
Comments

You must be logged in to post a comment

The Sriwijaya University Library
  • Information
  • Services
  • Librarian
  • Member Area

About Us

As a complete Library Management System, SLiMS (Senayan Library Management System) has many features that will help libraries and librarians to do their job easily and quickly. Follow this link to show some features provided by SLiMS.

Search

start it by typing one or more keywords for title, author or subject

Keep SLiMS Alive Want to Contribute?

© 2025 — Senayan Developer Community

Powered by SLiMS
Select the topic you are interested in
  • Computer Science, Information & General Works
  • Philosophy & Psychology
  • Religion
  • Social Sciences
  • Language
  • Pure Science
  • Applied Sciences
  • Art & Recreation
  • Literature
  • History & Geography
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Advanced Search