Skripsi
PENGEMBANGAN MEDIA WEB DALAM PROMOSI PRODUK PEMBERDAYAAN TENUN SONGKET DI DESA MUARA PENIMBUNG ULU KABUPATEN OGAN ILIR
This development research aims to produce web media in the promotion of empowerment products at the Mardiah Songket Gallery in Muara Penimbung Ulu village as a valid and practical promotional media. This research is a development research or Research and Development (R&D) using the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluatiton) development model. This research is a development research or Research and Development (R&D) using the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluatiton) development model. The data collection techniques used in this study were interviews and questionnaires. The feasibility and validity of the media are assessed by a team of experts, namely media, material and language experts. Data analysis was performed using the Likert Scale. The implementation of web media was carried out in two stages, namely a one to one trial conducted by three respondents and a small group trial with nine respondents to assess the practicality of web media promotion of songket weaving product empowerment. The result of this study is that web media in the promotion of songket weaving products that have a level of validity in the media aspect get a total value of 38 with a percentage of 95% with a very decent category, then the material aspect gets a total value of 32 with a percentage of 80% categorized as very feasible, and the language aspect gets a total score of 34 with a percentage of 94.4% with a very decent category. This songket weaving product empowerment promotion web has a practicality level of 94,5% with a very decent category. Based on the validation results, it can be concluded that the development of web media in the promotion of songket weaving empowerment products is categorized as very valid or very feasible. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media web dalam promosi produk pemberdayaan di Galeri Mardiah Songket desa Muara Penimbung Ulu sebagai media promosi yang valid dan praktis. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan atau Research and Development (R&D) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluatiton). Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara dan kuesioner. Kelayakan dan kevalidan media dinilai oleh tim ahli yaitu ahli media, materi dan bahasa. Analisis data dilakukan dengan menggunakan Skala Likert. Pengimplementasian media web dilakukan dengan dua tahap yaitu uji coba one to one yang dilakukan oleh tiga responden dan uji coba small group dengan sembilan responden untuk menilai kepraktisan media web promosi pemberdayaan produk tenun songket. Hasil dari penelitian ini adalah media web dalam promosi produk tenun songket yang memiliki tingkat kevalidan pada aspek media mendapatkan nilai total 38 dengan persentase 95% dengan kategori sangat layak, selanjutnya aspek materi mendapatkan nilai total 32 dengan persentase 80% dikategorikan sangat layak, dan aspek bahasa mendapatkan nilai total 34 dengan persentase 94,4% dengan kategori sangat layak. Web promosi pemberdayaan produk tenun songket ini memiliki tingkat kepraktisan sebesar 94,5% dengan kategori sangat layak. Berdasarkan dari hasil validasi dapat disimpulkan bahwa pengembangan media web dalam promosi produk pemberdayaan tenun songket dikategorikan sangat valid atau sangat layak.
Inventory Code | Barcode | Call Number | Location | Status |
---|---|---|---|---|
2207004690 | T82835 | T828352022 | Central Library (Referens) | Available |
No other version available